„No jo, ty máš na jazyky talent! Ale co já?“ slýchám často od přátel, kteří by se rádi naučili cizí jazyk, ale nevěří tomu, že se jim investice do jazykového vzdělávání vyplatí. Mít či nemít jazykový talent působí jako rozsudek, jako rozdíl mezi bohatství a chudobou, životem a smrtí. Pojďme se proto nyní podívat, jak to s tím jazykovým talentem ve skutečnosti je.

 

 

Já jsem svůj jazykový talent objevila už jako malé dítě. Bavilo mě si jen tak něco pro sebe pobrukovat, experimentovat se slovy, vymýšlet si novotvary, říkat slova schválně špatně a děsně se tomu smát. Měli jste to také tak? Pozorujete něco podobného u svých dětí? Pak vězte, že takhle se projevuje to, co lidé později označují jako „jazykový talent“. Vlastně je to jen radost z mluvení a naslouchání, zájem o slova, chuť si číst, povídat a jen tak si pro sebe něco polohlasně říkat, abyste slyšeli, jak to zajímavě zní.

 

 

 

Talent máme všichni

 

Ujasněme si však hned na začátku, že u jazykového vzdělávání nejde o to, zda talent máte či nemáte, ale o to, jak s ním naložíte. Vycházejme tedy z předpokladu, že jazykový talent máme všichni. Jak by také ne! Copak byste se bez dosti podstatné míry jazykového talentu dokázali naučit aktivně používat češtinu, což je jeden z gramaticky i foneticky nejnáročnějších jazyků světa?
Znovu tedy opakuji, že talent na učení cizích jazyků máme všichni. Bez výjimky. Rozdíly jsou však v něčem jiném. Ne všichni svůj talent vhodným způsobem rozvíjíme.

 

 

 

Podnětné prostředí

 

Všimli jste si někdy, kolik rodičů přijde se svými ratolestmi na hřiště, sednou si na lavičku, vytáhnou k kapsy mobil a jen tu a tam zvednou oči, aby zkontrolovali, zda jsou jejich děti ještě stále na dohled? A všimli jste si i takových rodičů, kteří si s dětmi neustále povídají a donekonečna trpělivě odpovídají na opakované „Proč?“ svých malých talentů? Kolik rodičů dětem nejen večer před spaním čte pohádky nebo si s nimi povídá a kolik z nich naopak posadí děti k počítači a nechá je již v raném věku sjíždět videa nevalého obsahu na Youtube?

 

 

 

Němá videa

 

Nechápejte mě špatně, takový Krtek nebo Pat a Mat nejsou vůbec špatné pohádky – ba naopak! Jsou to nádherné české pohádky a nic závadného na nich není. Až na jednu věc: vůbec se v nich nemluví. Výborné pro malé děti, které ještě nemluví, řeknete si. Ovšem tady už začíná nebo také nezačíná rozvoj onoho „jazykového talentu“. Jazykový talent dítěte rozvíjím tehdy, pokud si s dítětem sednu, pohádku sleduju s ním a děj kometuji – například takto:

 

 

„Jé! Krtek kreslí. Podívej! A myška taky kreslí.“ Ukážu na krtka a řeknu: „Krtek.“ Pak ukážu na myšku a řeknu: „Myška.“ Po Večerníčku dítěti připomenu, že krtek a myška kreslili a nabídnu, že si budeme taky kreslit. Celou aktivitu komentuji. „Podívej, tady si vezmeme papír. Toto je papír. Na. Vezmi si papír. A tady máme pastelky. Budeme pastelkami kreslit na papír. Ták, podívej se, Maruško, maminka si vezme pastelku. Jéé! Podívej se, co maminka nakreslila. Zkusíme to spolu? Podívej, kreslíme. Maruška taky nakreslila čáru.“

 

Není třeba u toho být jakkoliv afektovaný, jde o pouhý slovní doprovod každodenních činností – rozhodně se to neomezuje jen na sledování pohádek či kreslení. Zdůrazňuji to proto, že jsem si během sedmi let na mateřské velmi často všimla, že řada rodičů tohle vůbec nedělá. Když už přijde na to kreslení, strčí dítěti do ruky pastelky a jsou rádi, že dítě chvíli nic nechce. V tom lepším případě pak okomentují výsledek nic neříkajícím: „Ty jsi šikulka.“ A tím verbální komunikace končí. Bohužel tím také končí rozvoj jazykového talentu pro daný okamžik.

 

 

 

 

Objevte svůj jazykový talent

 

Shrňme si nyní hlavní myšlenky tohoto článku.

Jazykový talent není něco, s čím se člověk narodí. Je to spíše životní postoj, osobní naladění na jazyk a veškeré činnosti, které s používáním jazyka souvisí: komunikace, mluvení, četba, poslech. Je to radost z dozvídání se nových věcí a vyhledávání činností, které s jazykem jakkoliv souvisí.

 

Těžko v sobě objevíte radost z jazyka tváří v tvář přetaženému rodiči, otrávenému učiteli nebo při sledování němých videí. Těžko se naučíte komunikovat, aniž byste naslouchali, vnímali nejen to, co vám váš protějšek říká, nýbrž i to, jak se u toho cítí a co vám chce svým celkovým projevem sdělit. Těžko se naučíte vyjadřovat, když se o to nikdy nepokusíte.

 

Pojďme tedy nyní odložit všechny pomyslné řetězy, které vás svazují a brání vám rozvíjet váš jazykový talent. Pojďme změnit nefunkční vzorce, které si v sobě celý život nesete. Pojďme objevit váš jazykový talent, zažehnout radost z objevování něčeho úplně nového, dosud nepoznaného. Pojďme to udělat ještě dnes, protože zítra už můžete svět vnímat zcela novou optikou. A s jazykovým talentem!