„Nevím, kde najít vhodného lektora.“ „Nedaří se mi najít ideální klienty.“ Často slýchám tyto věty jak mezi zájemci o zvládnutí cizího jazyka, tak mezi jazykovými lektory. Proč se občas nedaří propojit nabídku s poptávkou?

 

V oboru jazykového vzdělávání se pohybuju od roku 2016, kdy jsem dokončila vysokoškolské studium a přijala svou první pracovní nabídku v jazykové agentuře. Celé mé podnikání by se dalo shrnout do čtyř fází. Pokud jste začínající lektor/ka, čtěte od začátku. Jste-li však na volné noze již řadu let, přeskočte rovnou na sekci „Vyšší level“.

Lektorské začátky

Nadšení z prvních odučených lekcí střídalo nadšení z prvního vlastního příjmu, následně vyřízení živnostenského oprávnění a pocit úspěchu z toho, že jsem nejen lektorka „na volné noze“, nýbrž konečně i stojím, byť zatím ne příliš pevně, na vlastních nohou. Vykročila jsem tedy coby mladá podnikatelka vstříc zářné budoucnosti.

Každá nová nabídka se mi jevila jako zajímavá – bylo to pro mě znamení toho, že je o mé služby zájem a že svou práci nejspíš dělám dobře. Bylo mi 24, měla jsem na starosti jen sama sebe, bydlela jsem na studentském privátu a do práce jezdila autobusem. Neřešila jsem, že první lekci mám v 5 ráno v sousední obci, druhou lekci v poledne v kanceláři a třetí lekci v odpoledních hodinách ve firmě v 70 km vzdáleném městě a cestou nabírám ještě další dva lektory, placenou však mám jen dobu samotné výuky. Cítila jsem se důležitě, že mi jazykovka svěřila „služební auto“ na cestu tam a zpět a hrdě to tak prezentovala doma a mezi přáteli.

 

Prostor pro růst

Během prvních let agenturní práce jsem si uvědomila, že neustálé přejíždění z místa na místo mi nejen zabírá veškerý čas, nýbrž mě i dost vyčerpává. Při fakturacích na konci měsíce mi postupně začínalo docházet, že svůj čas využívám neefektivně. Vybírat jsem si však příliš nemohla. Vlastní klientelu jsem neměla a agentura potřebovala pokrýt své zakázky a využít kapacitu všech svých lektorů, aby si je udržela.  Co s tím?

 

Sama za sebe

Po dvouletém působení na gymnáziu a třech mateřských dovolených obohacených o  dobrovolnickou lektorskou činnost, soukromou prezenční výuku a spolupráci s nakladatelstvími Výuka.cz, Rubico a Klett jsem se rozhodla zúročit své dosavadní zkušenosti s výukou a tvorbou studijních materiálů a vytvořila projekt „Jak na jazyk“.

„Jak na jazyk“ byl původně projekt jazykového poradenství, v jehož rámci jsem poskytovala poradenství lidem, kteří se učí nebo chtějí učit cizí jazyk, avšak nevědí, jak studium uchopit, jakou metodu si vybrat, kde hledat vhodný studijní materiál, kvalitního lektora, a často také, kde na to všechno najít čas, energii a motivaci.

Vedle bezplatného členství v zájmové facebookové skupině Jak na jazyk – Helena Flámová jsem založila online klub s názvem „Helena Mentoring“, v němž jsem za symbolický členský poplatek doprovázela zájemce o zvládnutí cizích jazyků při jejich samostudiu, denně jim dodávala podněty, nápady, individuální podporu a také zpětnou vazbu ke každému kroku, který v cizím jazyce podnikli.

Nebudu vám lhát, jakkoliv to bylo zábavné a, zpětně hodnoceno, zásadní pro můj další rozvoj, bylo to pro mě celou dobu časově velmi náročné a při symbolických částkách kolem 200 Kč měsíčně se mi to finančně nevyplácelo. Po roce jsem klub uzavřela a své zkušenosti přetavila do dvou hlavních produktů, na kterých stojí mé podnikání dodnes: Jazykové konzultace pro studenty jazyků a Kurz jazykového mentoringu určený lektorům.

 

Vyšší level

Dnes poptávka po mých kurzech převyšuje mé časové možnosti a řadu zájemců žádám o strpení s tím, že se jim ozvu, jakmile se mi uvolní kapacita. Vděčím za to jednak svým stávajícím spokojeným klientům, kteří mi dělají tu nejlepší reklamu a doporučují mě svým příbuzným a známým. Zároveň však vděčím i Sigrun, jejíž mentoringový kurz SOMBA Kickstart jsem absolvovala na jaře 2022 a v jehož rámci jsem udělala v oblasti podnikání opravdu veliký skok vpřed.

Ať už byly mé služby jakkoliv kvalitní a mé metody propracované, až v rámci programu SOMBA Kickstart jsem se srozumitelně a krok za krokem naučila, jak o sobě dávat vědět správným způsobem a na relevantních místech. Pochopila jsem kroky, které musím podniknout k tomu, abych oslovila právě ty lidi, kteří mají o mé služby zájem a už jen čekají, až je oslovím s nabídkou, která změní jejich život. Zájemců o vaše lektorské služby je totiž mnoho, jde však o to, abyste své služby nabízeli tam, kde je o ně zájem, a ne tam, kde je vaše nabídka vnímána jako spam.

Chcete i vy posunout své služby o úroveň výš?

Pokud ano, možností je hned několik:

a) Přihlašte se do bezplatného Bootcampu s business mentorkou Sigrun a osvojte si několik základních principů, které urychlí růst vašeho podnikání.

b) Učíte-li cizí jazyky, objevte princip jazykového mentoringu, který můžete využívat buď v rámci jazykového poradenství nebo jako stěžejní princip v rámci výuky cizích jazyků. Lektorský kurz otevírám jen dvakrát za rok pro omezený počet účastníků. Přihlásit do podzimního běhu 2022 se můžete zde.

c) Sledujte online jazykové konference a eventy, o jejichž konání vás budu pravidelně informovat na své FB stránce Jak na jazyk – Helena Flámová tak i v lektorské skupině Podpora lektorů jazyka. Aktuální je v tuto chvíli online konference „Umění jazyků“ a registrovat se na ni můžete zdarma zde.